Spring i hjärnan?

Tidslängd: En timme, eller efter önskemål.

”Som rektor under lång tid i Malmö och Trelleborg har jag varit runt på en mängd olika föreläsningar och jag har också haft förmånen att röra mig både nationellt och internationellt. Den här föreläsningen med Jenny som jag tog del av idag var något av det absolut bästa jag har hört, och jag skulle aldrig tveka att rekommendera Jenny till vem som helst.”
Anders Wramnell, utbildningschef gymnasiet och vuxenskolan i Trelleborgs kommun.

Jenny deltog på Skolriksdagen 2017 där hon inför 2500 skolpolitiker, skolledare och utbildningschefer från hela landet talade om vikten av att se
alla elever, även de som är högt begåvade. Dessa barn och ungdomar är konstigt nog en eftersatt grupp, då många tror att de klarar sig själva i
skolan, när sanningen är att många mår mycket dåligt, får låga betyg och upplever skolan som ett fängelse.
Föreläsningen har lett till att Jenny bokas till skolor över hela landet, då skolledarna önskar att all deras personal ska få ta del av detta viktiga
budskap, med samma upplevelse.

Den viktigaste insikten är att förstå att bara för att man har en hög begåvning så blir man inte automatiskt högpresterande.
Tvärtom uppstår ofta stora problem som kan vara riktigt svåra att både få syn på och förstå.
När en högt begåvad elev genomför en skoluppgift snabbt och lätt och utan ansträngning är det mycket viktigt att
inte säga att den är ”duktig”; duktig är den om den anstränger sig och arbetar på bra, precis som alla andra.

 

Jenny är engagerad i föreningen Mensa, vars syfte är att lokalisera och främja
intelligens så den kommer människor tillgodo. Att arbeta för att de särskilt
begåvade barnen i våra skolor upptäcks är inte bara behjärtansvärt, utan också viktigt för samhället. Vi har inte råd att kasta bort våra begåvningar, och alla människor måste, och har rätt att få använda sig av sig.

2007 startade Jenny inom Mensa den informatörsverksamhet   som idag gör att vilken skola som helst, i hela landet, inom några veckor kan få besök av en informatör från Mensa. Den berättar om hur dessa elever kan identifieras, att det inte handlar om de ”duktiga” eleverna; problemområdet ser helt annorlunda ut. Besöket är utan kostnad; Mensa är en ideell förening. Som en pappa sa efter en informationsstund: ”Jag kom hit för att jag tänkte på min son, men nu går jag härifrån och tänker på min dotter.” Kontaktuppgifter finner du på Mensas hemsida.

Några exempel på hur särskild begåvning kan yttra sig:

Eleven får sudda i matteboken för den har kommit för långt.

Eleven rättar läraren ”Så där sa du inte förra veckan.”

Eleven vill inte utmärka sig utan försöker smälta in.

Läraren har svårt att hantera eleven, blir provocerad och säger exempelvis ”Är det du eller jag som är lärare här??”

Eleven misstänks ha ADHD.

Osv …

Kännetecken:

Högt presterande        Högt begåvade

Kan svaret                       Ställer frågor

Är intresserade               Är nyfikna

Har goda idéer                Har tokiga idéer

Lyssnar                             Diskuterar

Arbetar hårt                     Gör annat

Kopierar                            Skapar nytt

 

En måhända överdriven beskrivning, men den visar ändå vad det är viktigt att hålla utkik efter.
Är alla barn nöjda med leken? Eller verkar något av dem tänka annorlunda?